Havaintoja mikrokoulutusten toteuttamisesta
Saija-Riikka Louhelainen
Tekoälyn näkemys epookkielokuvan tekemisestä. Huomioi extension arm.
Mikrokoulutuksille ei ole yhtä oikeaa toteutustapaa – paras ratkaisu yhdistää joustavan verkko-oppimisen, yhteisöllisen työskentelyn ja selkeän todennettavuuden. Seuraavaksi pilotoinnista keräämiämme kokemuksia.
Lähiopetus
Plussat
- joustavaa ja muokattavissa tilanteen mukaan
- vaikuttavaa ja käytännönläheistä
- välitön vuorovaikutus
- verkostoituminen vahvistuu
Miinukset
- kallista toteuttaa
- paikkasidonnaista
- maantieteellinen saavutettavuus haasteena
Esimerkkejä
Webinaarit ja verkkoluennot
Plussat
- matala kynnys osallistua
- helppo skaalata
- hyvä saavutettavuus
Miinukset
- oppimisen todennettavuus heikko ilman lisäratkaisuja
- osa osallistujista hakee vain sisältöä ilman suorituskirjausta
- alustahaasteita voi ilmetä (mm. käyttäjätunnukset, materaalien jakaminen, tietosuoja)
Esimerkkejä
Itsenäiset verkkokurssit
Plussat
- voi tehdä joustavasti omaan tahtiin
- kustannustehokas
- materiaalit helppo keskittää oppimisalustalle (esim. Moodle)
- oppimisen todentaminen onnistuu tehtävillä
Miinukset
- sisällöt voivat vanhentua nopeasti
- ulkopuolisten saaminen oppilaitosten oppimisalustoille kankeaa
- sitouttaminen vaikeampaa ja osallistujat voivat jäädä ”näkymättömiksi”
Esimerkkejä
Seuraavat askeleet
Saatujen kokemusten pohjalta AV UPissa jatketaan mikrokoulutusten pilotointia ja kehittämistä. Fokuksessa hankkeen loppupuolella tulevat olemaan ammattilaisille tarjottavat lisäkoulutussisällöt sekä av-alan ulkopuolisille toimijoille suunnattavat kokonaisuudet.
Kirjoittajat: Antti-Veikko Salo ja Saija-Riikka Louhelainen. Kirjoittamisessa on käytetty apuna tekoälyä.



